\b
              
            
            
              
                Nevadilo ti to? Jak jsi prožívala studentská léta?
              
            
            
              Náš ročník byl až na pár jedinců, kteří si ale velmi
            
            
              rychle našli lásky i ubytování mimo kolej, samí
            
            
              Pražáci. Nepořádali jsme mejdany, což bylo kantorům
            
            
              podezřelé. Až režisér Evžen Sokolovský vyřkl teorii,
            
            
              že když rodiče jednoho z nás odjedou z bytu, my se
            
            
              tam sejdeme, spácháme velkolepé orgie a pak se zase
            
            
              tváříme jako svatoušci. Poté, co se přes jednu ne-
            
            
              jmenovanou spolužačku našemu ročníku více přiblížil,
            
            
              své tvrzení smutně dementoval: Oni jsou opravdu tak
            
            
              slušní.
            
            
              Období školy bylo fajn, ale pro mě žádná procházka
            
            
              růžovým sadem. Ačkoli jsem byla přijata mezi prvními
            
            
              třemi v pořadí, rychle se dostavil pocit nedůvěry
            
            
              v sebe samu. Došlo to tak daleko, že jsem si pomy-
            
            
              slela, jestli nezabírám místo někomu nadanějšímu.
            
            
              Trochu se to zlomilo ve třetím ročníku, kdy jsme
            
            
              zkoušeli ukázky z her a také začali připravovat
            
            
              DISKová představení – tedy absolventská představení
            
            
              do školního divadla DISK. Režisér Ilja Racek, dnes
            
            
              ředitel plzeňského divadla, měl tu odvahu obsadit
            
            
              mě do role šansoniérky v představení Anatol Arthura
            
            
              Schnitzlera. Kamarád Vašek Hálek napsal šest šansonů
            
            
              a já je u piana s nadšením vyřvávala. Ale když mě Ilja
            
            
              Racek poprvé slyšel, jak se absolutně nechytám s na-
            
            
              hranou hudbou, hrozilo to sebevraždou. Nebo vraždou.
            
            
              Naštěstí se dostavil úspěch a přežili jsme oba ve zdraví.
            
            
              Teď v komedii Holky z kalendáře po 37 letech stojím
            
            
              na jevišti se svou spolužačkou Janou Paulovou a mám
            
            
              pocit návratu do studijních let.
            
            
              No, a pokud jde o život na koleji, ten jsem si pak
            
            
              bohatě užila tady v Pardubicích na „herečáku“, tedy
            
            
              v ubytovně pro herce. A byla to bouřlivá léta, to si piš!
            
            
              (SMÍCH)
            
            
              
                Hned po škole v roce 1976 jsi nastoupila do angaž-
              
            
            
              
                má ve Východočeském divadle. Co tě do Pardubic
              
            
            
              
                přivedlo?
              
            
            
              Vlastně omyl. Omyl vedoucího ročníku Františka Vi-
            
            
              ceny – v listopadu jsem na jeho dotaz odpověděla, že
            
            
              jednám o angažmá s ostravskou činohrou a že mám
            
            
              také nabídku z Českého Těšína. A kdyby nic nevyšlo,
            
            
              určitě nastoupím do Těšína. Postupně se Ostrava
            
            
              odmlčela, nikdo jiný se neozýval a koncem května
            
            
              vedoucí DISKu mezi řečí podotkla, že já už angažmá
            
            
              mám. Na poradě před koncem kalendářního roku tedy
            
            
              pan Vicena oznámil, že jdu do Českého Těšína, a ona
            
            
              to tudíž oznámila všem ředitelům a šéfům, kteří se
            
            
              o mě zajímali. To byla rána! Pak přijel z Pardubic spo-
            
            
              lužák s tím, že tam o mě mají zájem, jenomže já už
            
            
              nejsem volná. Takže honem k telefonu… Pan ředitel
            
            
              Bittl se zeptal, jestli zpívám. Na mé námitky, že jenom
            
            
              specifický žánr, nedbal a já jela podepsat angažmá.
            
            
              
                Jak vzpomínáš na své začátky na pardubickém
              
            
            
              
                jevišti?
              
            
            
              Je tu jistá paralela se školou. Dost dlouho mi trvalo,
            
            
              než jsem prorazila pomyslný strop, částečně se uvol-
            
            
              nila a přestala mít pocit člověka „do počtu“.
            
            
              
                A kdy se to zlomilo?
              
            
            
              Jednoznačně s příchodem Jaroslava Vostrého.
            
            
              Najednou jsem si přece jen začala víc věřit a ono
            
            
              to fungovalo! Co si budeme povídat, už režisér Ivan
            
            
              Glanc mým nespokojeným kolegům říkal, že nemohou
            
            
              dokázat, jak jsou dobří, když jim to nikdo nedovolí.
            
            
              Ale ty první roky byly pro mě také k něčemu dobré –
            
            
              na méně významných titulech jsem se mohla „otřís-
            
            
              kat“ a vylepšit techniku, navíc bez velkého rizika.
            
            
              
                V té době bys asi neřekla, že v Pardubicích strá-
              
            
            
              
                víš celý svůj profesní život, že?
              
            
            
              Když jsem se dozvěděla, že jedna kolegyně jen
            
            
              o málo starší než já tady bude už deset let, ohromilo
            
            
              mě to: Jak to?! Přece já budu cestovat po divadlech,
            
            
              určitě nesetrvám na jednom místě! Šedivá je teorie,
            
            
              zelený strom života.
            
            
              
                Hrála jsi zde ale krásné role. Určitě jsi byla
              
            
            
              
                spokojená a neměla důvod odcházet… Nebo
              
            
            
              
                se objevily i chvíle, kdy bys nejraději Pardubice
              
            
            
              
                opustila?
              
            
            
              Hned první roky mě napadalo, že půjdu raději
            
            
              studovat historii než exhibovat ve hrách pochyb-
            
            
              ných kvalit i režie. Naštěstí se ale vždy včas objevili
            
            
              zajímaví režiséři: Jaroslav Vostrý, Otto Ševčík, Ivan
            
            
              Balaďa, Michael Tarant, Jura Deák…
            
            
              A druhý moment byl počátkem  devadesátých let,
            
            
              kdy jsem pro sebe v divadle neviděla žádné nadějné
            
            
              vyhlídky. Tehdy jsem si říkala, že bych brala i tu
            
            
              Prahu. Náhoda tomu chtěla a já odešla na mateř-
            
            
              skou, v divadle nastaly změny a já opět dostala chuť
            
            
              pracovat právě v tomto divadle.
            
            
              
                Herecká profese není jednoduchá. Co tě na ní
              
            
            
              
                nejvíce láká a co naopak nejvíc vadí?
              
            
            
              Začnu negativy. Vadí mi, že herec je příliš závislý na
            
            
              druhých, nemůže, pokud není „buldozer“, rozhodovat
            
            
              o tom, jaké bude hrát role a s kým. Nejde o nechuť,
            
            
              naopak o potřebu hrát, hrát dost a zajímavé role.
            
            
              Nejhorší je nicnedělání. Ale na druhou stranu,
            
            
              prostředí v divadle je mnohem přívětivější a zají-
            
            
              mavější než to mimodivadelní, takže dnes mě baví
            
            
              diskutovat s kolegy i s našimi divadelními přáteli než
            
            
              se nudit s některými tzv. „normálními“ občany. Na
            
            
              divadle mě baví ta neustálá proměnlivost, s každou
            
            
              rolí přijdou i nová poznání. Miluju úsměvy diváků při
            
            
              děkovačkách…
            
            
              
                Kdybys mohla vrátit čas, chtěla by ses stát opět
              
            
            
              
                herečkou?
              
            
            
              Ano, asi bych se zase rozhodla pro herectví.
            
            
              
                Opusťme ale divadlo. Máš už skoro dospělého
              
            
            
              
                syna. Jsi připravená na to, že brzy pravděpodob-
              
            
            
              
                ně opustí „rodinné hnízdo“?
              
            
            
              Ono to hned tak brzy nebude. A navíc já jsem
            
            
              samotář, co se soukromého života týče, takže se
            
            
              neobávám. I když šedivá teorie…