VÝCHODOČESKÉ DIVADLO PARDUBICE

MŮJ ÚČET
tisková zpráva 2. září 2021

Východočeské divadlo ve stávající sezóně uvede čtyři nové a čtyři odložené premiéry

Východočeské divadlo Pardubice vstoupilo do své již 112. divadelní sezóny, která divákům nabídne čtyři zbrusu nové tituly a další čtyři premiéry inscenací nastudovaných v minulé sezóně, bohužel však veřejně neuvedených. „Kromě dlouhé řady představení, která jsme měli, leč nemohli odehrát v loňské i předloňské sezóně, dlužíme i několik premiér inscenací, které již nazkoušené ‚stojí ve frontě’. V Městském divadle to jsou Žítkovské bohyně a Jako břitva a na Malé scéně ve dvoře Venkov a Normální debil 2. Tyto hotové inscenace postupně ‚oprášíme’ a jejich premiéry uskutečníme do konce letošního roku. Teprve pak se otevře čas a prostor novému zkoušení,“ upřesňuje dramaturgyně divadla Jana Pithartová.

První novinkou sezóny bude komedie Alana Ayckbourna Ona není vadná!, jež dává nahlédnout do prostředí komerčního televizního studia, v němž vznikají nekonečné rychloseriály. „V zájmu nízkorozpočtové vysoké produktivity v nich však nehrají herci, ale herečtí roboti, na jejichž chod dohlíží kdysi slavný filmový režisér, nyní frustrovaný alkoholik. Když ho ve studiu navštíví obdivovatel jeho někdejší tvorby, který touží po umělecké kariéře, a když jedna půvabná robotka začne projevovat nenadálé emoce, začnou se dít věci…,“ nastiňuje výchozí zápletku Jana Pithartová. Tvůrcem inscenace bude režisér Zdeněk Dušek, který v Pardubicích naposledy režíroval Goethovo Spříznění volbou a před tím komedii Z postele do postele, rovněž od Alana Ayckbourna, která je již pátou sezónu v živém repertoáru.

Následující politická taškařice Mimo záznam těží z předvolebních tahanic a čachrů v (nejen) českých zemích. „Děj má dvě souběžné linie ve dvou prostředích, která má divák stále před očima: v hodinovém hotelu pro V. I. P. hosty v krkonošském svahu nad horním tokem Labe a v salonku jiného hotelu kdesi v Hradci. V prvním prostoru tráví ilegální líbánky nesezdaná dvojice ženatého předsedy vlivné politické strany a šéfky jeho poradců. Ve druhém kují předvolební pikle jejich protivníci a bujaře se k tomu posilňují alkoholem,“ prozrazuje Jana Pihartová. Autorem hry i režisérem inscenace je Petr Novotný, který své texty publikuje pod pseudonymem Petr Abraham.

Poslední novou inscenací v Městském divadle bude muzikálová komedie Pekařova žena odehrávající se na francouzském venkově ve 30. letech zalitých šansonovými melodiemi. Do zapadlé vesničky se přistěhuje pekař se svou mladou ženou. Pro venkovany je to událost. Nové pečivo je výtečné a pekařova žena krásná. Jenže se zamiluje do místního svůdníka a manžel ze žalu přestane péct. Co udělají venkované, aby nebyli bez chleba? „Děj je inspirovaný stejnojmenným filmem francouzského režiséra Marcela Pagnola, který napsal scénář podle vlastní divadelní hry, jež se v Čechách hrála pod názvem Pekař a kočka. Komedii chystá brněnský režisér Petr Gazdík, který v Pardubicích režíroval Kvítek z horrroru,“ říká Jana Pithartová.

Na Malé scéně ve dvoře divadlo uvede českou premiéru poetické hry pro jeden herecký pár Rychlost dopadu sněhové vločky. „Je o síle nevyhnutelného setkání, o jiskře, která přeskočí mezi dvěma lidmi a nedá se ničím uhasit, o nekonečnu možností konečného života, o nezadržitelnosti prchajících okamžiků, před nimiž se otevírají jiné prostory,“ přibližuje Jana Pithartová. Hru napsala mladá anglická dramatička Nina Jane Berry a k režii si ji vybral Mikoláš Tyc, který se v Pardubicích představil scénickým čtením Slepice na zádech a inscenací Bílá nemoc.

Divadlo chystá i nová scénická čtení cyklu INprojekty a poetické pořady v Poediu. „7. října to bude večer věnovaný Jiřímu Suchému, tentokrát mimořádně uvedený na Malé scéně ve dvoře,“ dodává Jana Pithartová.
Radek Smetana

PR

Kontakt:

Radek Smetana
Public Relations manažer
smetana@vcd.cz
tel: 466 616 412
nebo 602 595 016


Fotografie v tiskové kvalitě:

Všechny fotografie ve fotogaleriích u jednotlivých inscenací i u tiskových zpráv lze stáhnout v tiskové kvalitě
(přes šipku vpravo dole u vybrané
fotografie).