VÝCHODOČESKÉ DIVADLO PARDUBICE

MŮJ ÚČET
4. leden 2021

Tajemné Žítkovské bohyně na našem jevišti

Krajina okolo Žítkové, foto Radek Smetana

Hned poté, co režisérka Kateřina Dušková dozkoušela úspěšnou inscenaci Hadar Galron Mikve, dostala nabídku na další spolupráci s naším divadlem. Její volba padla na román Kateřiny Tučkové ŽÍTKOVSKÉ BOHYNĚ. Ten vyšel v roce 2012 a okamžitě získal nejen přízeň čtenářů, ale i několik cen – Magnesia Litera 2013, Kosmas cena čtenářů, Cena Josefa Škvoreckého 2102 či Český bestseller 2012. Autorka na sebe výrazně upozornila už románem Vyhnání Gerty Schnirch o deportaci brněnských Němců, za nějž získala dva roky předtím Cenu čtenářů Magnesia Litera.

Její nový opus Žítkovské bohyně o léčitelkách z Bílých Karpat je ve srovnání s ním vyzrálejší, pestřejší i mnohoznačnější. Autorka opět dokázala, že umí vyprávět. Má cit pro zajímavé téma, důkladnost při zkoumání podkladů a schopnost proměnit to všechno v poutavý a košatý příběh.

Kateřinu Tučkovou přitahují osudy silných žen, které se dokážou postavit příkoří osudu. Přitažlivost její prózy spočívá i v sugestivní dokumentárnosti. Čerpá ze skutečné historie a příběhů, v doslovu uvádí prameny a autority, s nimiž téma svého románu konzultovala, navštívila i několik historických archivů. Příběh žítkovských bohyní navíc není obecně známý, a tak autorka pro většinu čtenářů objevuje svébytný a zapomenutý fenomén.

Vyprávění nás zavede na Kopanice Bílých Karpat do obce Žítková. Tady, na vzdáleném, izolovaném a tajemném místě, žily slavné léčitelky a věštkyně, kterým se říkalo bohyně. Jejich působení se datuje snad už od šestého století. Léčení a zaříkávání – tzv. bohování – spočívalo nejen ve znalosti léčivých účinků bylin, ale i v napravování zlomenin, věštění z vosku, ve znalosti magických zaříkávání, vedení porodů a nejspíš i provádění potratů. Přestály útoky katolické církve během čarodějnických procesů i zájem nacistů, nakonec však kořeny jejich tradice přeťali komunisté. A odumřely i s rozvojem moderní medicíny.

Dora Idesová, poslední ženský výhonek rodu žítkovských bohyní, se jejich umění nenaučila. Rozhodla se však o nich napsat vědeckou studii. Při pátrání po svých předcích odhaluje neuvěřitelné osudy a souvislosti. Rozplétajíc úděly žítkovských žen pomalu zjišťuje, že i ona je součástí tajemné tradice, třebaže se bohyní nestala…

Žítkovské bohyně inspirovaly už několik divadel a inscenátorů. První uvedení patří Městskému divadlu Zlín, v němž v roce 2014 vznikla velká sugestivní freska. Režie se chopil Dodo Gombár, který i román adaptoval. O rok později ho oslovil ředitel Městského divadla Brno Stanislav Moša, aby inscenoval Bohyně, ale přál si nový, originální text napsaný pro konkrétní potřeby brněnského divadla. Stalo se a vznikla mimořádně zajímavá inscenace, která ve mně dlouho rezonovala. A do třetice toto téma převedl na jeviště Divadla pod Palmovkou režisér Michal Lang ve své vlastní adaptaci.

Když se režisérka Kateřina Dušková rozhodla pro přenesení románu na jeviště, měla v podstatě dvě možnosti – sáhnout po některé ze tří zmiňovaných dramatizací, nebo napsat svou vlastní. Věděla, že její nazírání tématu je jiné, zcela jistě vnímá román a jeho „ženskou energii“ po svém, a proto se rozhodla napsat svou vlastní dramatizaci. V jisté fázi příprav přizvala ke spolupráci dramaturga Jiřího Janků. Vzniklý text hry je skvělý, já osobně si myslím, že vystihuje to nejpodstatnější z románu, aniž by dramatizace byla popisná. Příběh přes svou košatost je vyprávěn přehledně a poutavě, postavy jsou živé a mají uvěřitelné motivace.

V hlavních rolích se představí Petra Janečková (Dora) a Jindra Janoušková (Surmena). Ve hře se dále objeví celá dámská část našeho hereckého souboru (vedle několika pánů, samozřejmě), obohacená o externisty a hostující Antonii Talackovou (členku Divadla na Vinohradech). Scénografii režisérka svěřila Pavlu Kodedovi (spolupracoval již například na inscenaci Mikve), kostýmy navrhla výtvarnice Agnieszka Pátá-Oldak. A protože inscenace bude plná hudby a tance, tak se herci již potkávají se známou choreografkou Petrou Parvoničovou (stálou spolupracovnicí Petra Novotného – například Tančírna, v této sezóně se podepíše ještě pod Nocí na Karlštejně) a naslouchají hudbě Darka Krále (například Don Juan).

Tajemný, bohatý a poutavý román Kateřiny Tučkové četlo mnoho lidí, ne nadarmo to byl bestseller, a zcela jistě zaujme i naše diváky. Věřím, že jim nabídneme skvělou podívanou, zážitek, který v nich bude dlouho doznívat. Premiéra byla naplánována na 16. ledna, vzhledem k epidemiologické situaci však bude s největší pravděpodobností přesunuta na jiný termín, který je zatím neznámý. Nemůžeme a nechceme použít nějaké čáry nebo magii, nikdo z nás není „bohyně“, ale přesto věřím, že to bude brzy. Držte nám palce!
Jana Uherová

Ukázka návrhů kostýmů Agnieszky Páté-Oldak, foto Jiří Sejkora