\Z
              
            
            
              J. VRÁNA JAKO SALIERI V
            
            
              
                AMADEOVI
              
            
            
              , FOTO M. KLÍMA
            
            
              V praxi se požadavky na recenzi podařilo naplnit
            
            
              jenom několika studentům. Ostatní napsali stručný
            
            
              obsah a popsali své pocity, někdy se čtenář mohl do-
            
            
              konce dozvědět herecké obsazení. Téměř nikdo nepo-
            
            
              važuje funkci režiséra či jiného inscenátora (scénogra-
            
            
              fa, kostýmního výtvarníka, skladatele hudby atd.) za
            
            
              tak důležitou, aby se jí zabýval. Inscenace, které naše
            
            
              mladé publikum vidělo, patří k výrazným dramatickým
            
            
              kusům Východočeského divadla – převážná většina
            
            
              studentů hodnotila hry
            
            
              
                Amadeus
              
            
            
              a
            
            
              
                Mefisto
              
            
            
              . Obecně
            
            
              se dá říct, že jsme diváky nezklamali.
            
            
              
                „Tato hra naprosto splnila všechna má očekává-
              
            
            
              
                ní. Měl jsem štěstí, že jsem navštívil se školou
              
            
            
              
                představení Mefisto, neboť mi pomohlo vložit
              
            
            
              
                další střípek vědomostí do historické skládanky
              
            
            
              
                a vzbudilo ve mně větší zájem o problematiku
              
            
            
              
                dané doby,“
              
            
            
              napsal Jan Kovář.
            
            
              V. Jiraský píše:
            
            
              
                „Závěrem se dá říct, že čas strávený
              
            
            
              
                v hledišti nebyl časem promarněným.“
              
            
            
              Tak trochu úsměvně popsala svůj zážitek Tereza Fili-
            
            
              pová:
            
            
              
                „Sice jsem o Amadeovi slyšela leccos již před
              
            
            
              
                tím, ale představení natolik překonalo moje původní
              
            
            
              
                představy, že jsem nebyla schopná říct nic jiného
              
            
            
              
                než (promiňte mi ten výraz) – no, ty vole!“
              
            
            
              Podle Jesiky Filipové byly
            
            
              
                „…herecké výkony skvělé
              
            
            
              
                a precizní. Vývoj a emoce jednotlivých postav
              
            
            
              (V AMADEOVI x POZN. REDAKCE)
            
            
              
                se daly dobře sledovat,
              
            
            
              
                a tak přispěly k nezapomenutelnému zážitku.
              
            
            
              
                Téma jako takové je velmi nosné samo o sobě, ale
              
            
            
              
                herecké výkony vynesly toto představení velmi
              
            
            
              
                vysoko. Pro mě zatím nejlepší návštěva divadla.“
              
            
            
              Studenti pozitivně hodnotili „přehnaný patos“, „vy-
            
            
              gradované emoce“ a „skvostné a výjimečné herecké
            
            
              výkony“ Ladislava Špinera, Josefa Vrány a Petry
            
            
              Tenorové v Amadeovi.
            
            
              Vtipnou doušku na závěr své recenze Amadea napsal
            
            
              Šimon Martínek:
            
            
              
                „Celkový dojem je spíš pozitivní
              
            
            
              
                i s přihlédnutím k ceně. Lístek stál necelých
              
            
            
              
                100 korun a za tu cenu divák obdržel odpovídající
              
            
            
              
                podívanou. Skoro by si i poplakal, jak je Mozartův
              
            
            
              
                příběh dojemný, že takový génius se hudbou nedo-
              
            
            
              
                kázal uživit a mnoho dnešních popových kvítek se
              
            
            
              
                topí v penězích tak, že neví co s nimi.“
              
            
            
              Dostalo se nám však i kritiky. Několik studentů
            
            
              mělo smíšené pocity z přemíry vulgarit (ve slovech
            
            
              či činech) v Mefistovi i Amadeovi; zdálo se jim, že
            
            
              adekvátního výsledku by se dalo dosáhnout i jinými
            
            
              prostředky, ne tolika šokujícími a hrubými. Za všechny
            
            
              názor Anny Kopecké:
            
            
              
                „Ve hře mi naopak přebývaly
              
            
            
              
                vulgarity. Osobně totiž musím říct, že jsem jimi
              
            
            
              
                přesycena z televize, a jediné místo, kde od nich
              
            
            
              
                člověk mohl utéct, bylo divadlo.“
              
            
            
              A na závěr ještě postřeh té samé divačky – postráda-
            
            
              la totiž předmluvu před představením Amadea, která
            
            
              by osvětlovala, že hra nebyla inscenována přesně
            
            
              podle skutečných událostí.
            
            
              To je sice pravda, ale od uměleckého díla, jakým je
            
            
              i tato divadelní hra, se to ani očekávat nedá. Autor
            
            
              přece nenapsal dokument, je to „jenom“ jeho před-
            
            
              stava o historických postavách. Drama staví Amadea
            
            
              a Salieriho do výsostně konfliktních situací, které jsou
            
            
              výplodem jeho fantazie. A bez fantazie by se nedalo
            
            
              napsat žádné umělecké dílo.
            
            
              Ze zaslaných recenzí mě osobně nejvíc zaujala práce
            
            
              studentky Jany Sekerové. Není vám to jméno pově-
            
            
              domé? Mohlo by, protože loni jsem její recenzi, která
            
            
              se zabývala komedií Blbec k večeři, vyhodnotila jako
            
            
              nejlepší. Letos popsala svůj zážitek ze Shakespearova
            
            
              Snu noci svatojánské (viz následující strana). Je vidět,
            
            
              že tato studentka má o divadlo dlouhodobý zájem
            
            
              a že své zážitky dokáže velmi srozumitelně popsat.
            
            
              Že by se nám v Pardubicích rodila profesionální diva-
            
            
              delní recenzentka? Ale i kdyby ne, přála bych si víc
            
            
              takto nadšených a poučených diváků.
            
            
              JaU