_]
              
            
            
              Jak dokonalé může být spojení takových jmen, jako
            
            
              je Marián Pecko a William Shakespeare, jsem se
            
            
              přesvědčila už loni v červnu na Kunětické hoře. Byla
            
            
              jsem tedy zvědavá, jak si kouzelná komedie Sen
            
            
              noci svatojánské vede téměř o rok později na jevišti
            
            
              Městského divadla.
            
            
              Autora výše uvedené hry není třeba příliš předsta-
            
            
              vovat. Shakespearova dramata patří jednoznačně
            
            
              k nejzákladnějším pilířům divadelního světa. Víc
            
            
              pozornosti si zaslouží samotné dílo.
            
            
              Původní forma komedie The Midsummer Night´s
            
            
              Dream pochází z roku 1596. Proplétá se v ní
            
            
              několik dějových linií, které spojuje skřítkův omyl se
            
            
              šťastným koncem. V lese za Athénami se setkáváme
            
            
              s králem lesních strašidel Oberonem a jeho ženou
            
            
              Titánií, kteří řeší partnerské problémy. Do jejich
            
            
              manželské krize přicházejí do lesa čtyři mladí
            
            
              Athéňané: Hermie se svým milencem Lysandrem,
            
            
              kteří prchají před požadavky Hermiina otce Egea,
            
            
              Demetrius, kterému Egeus Hermii slíbil, a Helena,
            
            
              která následuje Demetria, do něhož je zamilovaná.
            
            
              Oberonovi je díky jeho náklonnosti k jakékoli ženě
            
            
              Heleny líto, a tak pověří rošťáckého skřítka Puka,
            
            
              aby díky účinkům vzácné byliny „pomohl“ Demetriovi
            
            
              Helenu milovat. Puk však omylem očaruje Lysandra
            
            
              a děj se stává komplikovanějším.
            
            
              O tom, že hlavní zápletka nepostrádá pořádné
            
            
              zauzlení, nemůže být pochyb, proto jsou obavy
            
            
              o srozumitelnost jevištního provedení na místě.
            
            
              V překladu Martina Hilského se ale ztratit nelze.
            
            
              I když jsou promluvy postav poměrně složité, účin-
            
            
              kující s nimi nemají sebemenší problém.
            
            
              Na srozumitelnosti inscenace má také podíl režijní
            
            
              zpracování Mariána Pecka. O tom, že pan Pecko patří
            
            
              mezi divadelní režisérskou špičku, jsem se přesvědči-
            
            
              la už na svých několikerých návštěvách představení
            
            
              Cikáni jdou do nebe. Tyto dvě hry spojuje mnohé
            
            
              – nápaditost, skvěle vybrané herecké obsazení
            
            
              a hlavně určitá magičnost, díky níž je představení
            
            
              tak působivé.
            
            
              Čarovný dojem dokresluje scéna Pavola Andraška,
            
            
              která počítá s plným využitím kopce rondelu pod
            
            
              hradem, jak jsme zvyklí z již zmíněných Cikánů.
            
            
              Zvlnění krajiny se podařilo přenést i do divadla, kde
            
            
              se setkáváme s podařenou napodobeninou tohoto
            
            
              přírodního scénografického prvku. Pozornost si
            
            
              zaslouží i kostýmy Evy Farkašové. Kombinují moderní
            
            
              s klasickým, takže výsledek působí neotřele a zajíma-
            
            
              vě. Celá inscenace je laděna do černé, bílé a červené
            
            
              barvy, což ladí s nočním lesem, do nějž je zasazen
            
            
              děj hry.
            
            
              Zastavme se nyní u obsazení, neboť také bez něj by
            
            
              hra postrádala to správné kouzlo. Jako lesu vládnou-
            
            
              cí pár – Oberon a Titánie – se představili Ladislav
            
            
              Špiner a Petra Janečková, kteří paralelně ztvárňují
            
            
              i zasnoubené Athéňany Thesea a Hoppolytu. Z divác-
            
            
              kého hlediska nelze pochybovat, že jsou bravurně
            
            
              sehrané herecké duo. Pan Špiner však příliš vsadil na
            
            
              svou expresivní komičnost a z jeho Oberona se tak
            
            
              v některých pasážích stává zbytečná karikatura.
            
            
              Ve stěžejní roli skřítka Puka hraje Jan Konečný, jehož
            
            
              výkon patří jednoznačně mezi nejlepší. Nepostrádá
            
            
              charisma, pohybovou obratnost ani výrazovou
            
            
              přirozenost.
            
            
              Skupinu hlavních rolí uzavírají dva athénské páry –
            
            
              Hermie s Lysandrem a Helena s Demetriem, které
            
            
              představují Petra Tenorová, Josef Pejchal, Martina
            
            
              Sikorová a Miloslav Tichý. Hermie je rozhodně nejlep-
            
            
              ší role v jaké můžeme Petru Tenorovou vidět. Z této
            
            
              čtveřice je však nejvýraznější Miloslav Tichý, jenž
            
            
              nás opět přesvědčuje o svých komplexních kvalitách.
            
            
              Martina s Josefem jsou kvalitní herci a podávají
            
            
              standardně skvělé výkony.
            
            
              Z vedlejších rolí si zaslouží být jmenováni Pavel
            
            
              a Tomáš Novotní jako amatérští divadelníci, neboť
            
            
              oba své role ztvárňují s téměř hmatatelným
            
            
              nadšením. Na své si přijdou i fanoušci Jiřího
            
            
              Kalužného (k nimž se hrdě řadím), který zaujme svým
            
            
              laskavě zachmuřeným projevem, i když nemá moc
            
            
              prostoru. Dále účinkují Zdeněk Rumpík jako Hermiin
            
            
              otec Egeus, Jan Hyhlík jako Theseův poddaný
            
            
              Filostrates, Václav Dušek a Josef Jelínek v alternaci
            
            
              s Vítem Pištěckým jako členové skupiny divadelníků,
            
            
              Tomáše Novotného v roli Klubka alternuje Michal
            
            
              Švarc. Za ženskou část souboru dále hrají Lída
            
            
              Vlášková jako první víla a Dagmar Novotná, která má
            
            
              doprovodný pěvecký part. Skupinu víl a elfů uzavírá
            
            
              Hana Kubinová v alternaci s Michaelou Novotnou
            
            
              a akrobati Petr Dejl, Petr Dufek a Vladimír Novák.
            
            
              Celá inscenace je pohybově velmi náročná a všichni
            
            
              účinkující podávají v této oblasti skvělé výkony, čímž
            
            
              spolu tvoří výborně sehraný herecký tým. Lyrič-
            
            
              tější pasáže jsou oživeny akrobatickými skoky na
            
            
              trampolíně. Hra je obohacena o hudební doprovod
            
            
              (na Kunětické hoře interpretovaný živou pětičlen-
            
            
              nou kapelou, v divadle je bohužel reprodukovaný),
            
            
              který pochází z pera Roberta Mankoveckého. Jedná
            
            
              se o zhudebněné originální části textu, které zpívá
            
            
              nejen už zmíněná Dagmar Novotná.
            
            
              Na závěr lze říct pouze jedno: Sen noci svatojánské
            
            
              je nejlepší inscenace na současném repertoáru.
            
            
              Spojuje promyšlenou předlohu od slavného drama-
            
            
              tika, nápadité a bezchybné režijní zpracování i bez
            
            
              jediné výjimky kvalitní herecké výkony. V prostředí
            
            
              Kunětické hory se navíc jedná o efektní podívanou
            
            
              s magickou atmosférou. Co dalšího si divák může
            
            
              přát? Snad jen více Mariána Pecka v Pardubicích!
            
            
              Jana Sekerová,
            
            
              Gymnázium Dašická, Pardubice, 16 let