VÝCHODOČESKÉ DIVADLO PARDUBICE

MŮJ ÚČET
22. duben 2017

Výhled na příští divadelní sezónu

Příští divadelní sezóna je ještě poměrně daleko, ale ne zcela v nedohlednu, proto vás už nyní  alespoň stručně seznámíme s tituly, které vás v ní čekají a snad neminou…

Na velké scéně Městského divadla se vás chystá bavit svižná komedie Z POSTELE DO POSTELE s podtitulem Zmatky sobotní noci. Potkáme v ní čtyři manželské páry, které chtějí strávit klidný večer. Jenže klid do situační komedie vůbec nepatří a brilantní anglický autor Alan Ayckbourn ho svým postavám nedopřál ani na chviličku. Název této hry vzbuzuje lechtivé naděje, ale nenechte se zmást, její postavy mají co dělat, aby si v závěru těžké sobotní noci obhájily postel (ne vždy svou) aspoň k nepříliš klidnému spánku. Režírovat bude Zdeněk Dušek, který pardubické publikum svými komediemi rozesmál už mnohokrát.

Vážná témata přinese česká (dokonce východočeská!) klasika, KALIBŮV ZLOČIN. Tvůrci jevištní adaptace stejnojmenného románu K. V. Raise dali budoucí inscenaci podtitul Podkrkonošský thriller a charakterizují ji jako „vesnické drama o tom, jak se ryze dobrosrdečný a mírumilovný člověk může stát obětí i vrahem“. Titulní hrdina, starý mládenec, vmanipulovaný do sňatku s mnohem mladší ženou, se stane terčem intrik, pomluv a psychického týrání a jeho zdeptaná mysl se vymkne kontrole. Dávný Raisův příběh překvapuje svou nadčasovostí, ba dokonce aktuálností. Režisér Břetislav Rychlík se ve Východočeském divadle představil mimořádně citlivou a působivou inscenací Konce masopustu. Ke Kalibovu zločinu přizval „hradišťanského“ skladatele Jiřího Pavlicu.

Ke 100. výročí konce první světové války a vzniku Československé republiky chystáme inscenaci TANČÍRNA na motivy slavného stejnojmenného filmu (v originálu Le Bal), který zprostředkovává divákovi intenzivní pocit míjející historie a času, ve kterém se prolíná malý osobní život pravidelných návštěvníků jedné pařížské předměstské tančírny s během velkých dějin… pomocí syntézy hudby, tance, pantomimy, masek a kostýmů. Českého divadelního ztvárnění se tento námět (původně také divadelní) dočká již poněkolikáté a jeho podoba je vždy dílem konkrétních inscenátorů. Naše inscenace začne vznikem Československa. Euforii postupně vystřídá strach z fašismu, válka a kolaborace, diktatura proletariátu, uvolněná šedesátá léta a éra hippies, normalizace, sametová revoluce, aktuální dění… To vše s dobovou hudbou, v režii Petra Novotného a v herecky tanečním provedení našich herců.

KVÍTEK Z HORRRORU je muzikálová komedie o velké lásce a zpívající masožravé květině. Americká „Adéla“, kterou vypěstuje Seymour, naivní zaměstnanec zapadlého květinářství ohroženého krachem, přitáhne pozornost zákazníků i médií a obchůdek je zachráněn. Jenže pozoruhodná rostlina si žádá krvavé oběti, stane se hrozbou lidstva, a mimo jiné má chuť také na Seymourovu vyvolenou dívku. Autor libreta Howard Ashman a skladatel hudby Alan Menken napsali muzikál s původním názvem Malý krámek hrůz podle amerického filmu z roku 1960. Jimi upravený a skvělými rokenrolovými hity oživený příběh bude v Pardubicích inscenovat režisér špičkových muzikálů Petr Gazdík.

Do luxusního apartmá v hotelu na pobřeží severního Atlantiku nás zavede milostný thriller AŽ NA VĚKY v režii Radovana Lipuse, jenž v Pardubicích působivě zpracoval Schnitzlerovu hru Duše – krajina širá. Mladičcí novomanželé Edie a Irene tam přijíždějí strávit líbánky. Jsou opojení láskou, mladistvým nadšením a společnými životními plány. Oba jsou z nuzných poměrů a žasnou nad luxusně vybaveným apartmá, které jim za trochu záhadných okolností zaplatil Irenin otec. Co tomuto šťastnému páru dají a vezmou další dvě čtvrtstoletí životních výher i nezdarů a ztrát se postupně odhaluje v průběhu dvou jejich návratů na místo romantické svatební noci, kterou nepatrně zkomplikoval pouze Irenin strach z předčasného otěhotnění.

Na Kunětické hoře budete moci v létě 2018 (a později jako obvykle i v Městském divadle) vidět bláznivě pohádkovou veselohru o lásce, zášti, touze po moci, chamtivosti a jiném lidském dychtění KRÁL JELENEM, jejímž autorem je barokní italský mistr Carlo Gozzi. V jeho komedii se dějí divy: Veliký mág a astrolog Durandarte se promění v papouška… Mladý král poctí důvěrou svého prvního ministra a pak je z toho jelen… Několik srdcí se zlomí láskou… Prozradí se dvě velemagická tajemství… Z koule na noze nevinného trestance se stane pečený bažant, ze staré (ne)panny krasavice k nakousnutí. A ještě mnoho dalších divů bude inscenovat režijní mág Marián Pecko.

Malá scéna ve dvoře se v příští sezóně rozezní klasickou hudbou. V komorní hře COMMEDIA FINITA české dramatičky Viktorie Hradské vzpomínají na slavnou operní divu Emu Destinnovou čtyři ženy, jež část svého života strávily v její blízkosti: učitelka hudby, která jí záviděla úspěch, nevzdělaná uklízečka, placená společnice, která ji soustavně okrádala a ponižovala, a žárlivá komorná. Hra s ironií, nadhledem i humorem vypovídá nejen o slavné pěvkyni a zúčastněných ženách, ale také o české malosti, která neodpouští úspěch. A v inscenaci režiséra Petra Novotného, podbarvené bájným sopránem božské Emy, zbledne závistí.

Druhá komorní hra MOHLA TO BÝT HVĚZDNÁ CHVÍLE nám přiblíží dva velikány hudebního baroka Johanna Sebastiana Bacha a Georga Friedricha Händela, skladatele stejné národnosti a stejného věku, avšak velice rozdílných povah a nejen jimi daných možností. První z nich se po celý život těžce protloukal jako hudebník v různých službách a slavným skladatelem se stal až léta po smrti, druhý proslul svými operami a oratorii napříč Evropou už v aktivním věku. Nikdy se spolu nesetkali. Hra hudebně vzdělaného německého dramatika Paula Barze líčí, jak by jejich setkání mohlo probíhat. V režii Michaela Taranta a s živými koncertními vstupy bude mít ve Východočeském divadle českou premiéru.
Jana Pithartová