|
 |
Lucie Ptáčková
foto Petr Moško |
|
Tajemnice souboru
Další nepostradatelnou divadelní profesí, bez které by se chod
divadla neobešel, je tajemnice uměleckého souboru. Od 1. ledna 2008 post
tajemnice uměleckého souboru opět po mateřské dovolené zastává Lucie
Ptáčková.
Dříve tuto funkci ve Východočeském divadle vykonávala Lucie Komeštíková,
která dnes přešla na pozici
programového pracovníka.
Lucko, vysvětli čtenářům, proč je vlastně tajemnice v
divadle tak důležitá…
Podstatou práce tajemnice je, myslím, komunikace. Zjišťovat informace a
posílat je tam, kam patří, je v této funkci velmi důležité. Musím být stále
ve střehu… Vše začíná ověřováním termínů u hostujících umělců, teprve tehdy,
když se podaří možnosti všech herců sladit, může vyjít měsíční ferman čili
hrací plán. Dle něj sestavuji ferman týdenní a denní, které slouží k tomu,
aby všichni umělci i technické složky věděli, kdy, kde a co se v divadle
odehrává. Kromě fermanů vydávám vyhlášky k zájezdům, tzv. křestní listy
inscenací, rozpisy zkoušek a různé vyhlášky v případech onemocnění a změn ve
fermanu. Funkce tajemnice zahrnuje také zajišťování květin a stuh na
premiéry, objednávání fotografování inscenací, ubytování pro hosty,
vypracování vyúčtování cestovného, příprava podkladů pro smlouvy s
hostujícími umělci, předání připomínek, které se evidují v hlášeních ze
zkoušek a představení, vytváření zápisů z porad. Téměř každodenní napětí
přináší nejistota, sejdou-li se všichni zúčastnění v divadle hodinu před
plánovaným představením (i herci jsou jen lidé a přihodit se může cokoli), a
když se to povede, spadne mi onen pomyslný kámen ze srdce…
Jak dlouho v divadle pracuješ?
V divadle pracuji třetím rokem, na pozici tajemnice je to teprve dva roky
jako zástup za Lucii Ptáčkovou, která odešla na mateřskou dovolenou.

Lucie Komeštíková, foto archiv VČD
|
Co Tě k divadlu přivedlo?
Opravdu se nedá říct, že by mě k divadlu něco či někdo přivedl. Byla jsem to
já. Sama jsem si koupila vstupenky na několik představení, přihlásila se do
dramatického kroužku Zdeňka Rumpíka a během chvíle jsem v divadle byla snad
častěji než doma. Lásku k divadlu utužilo ještě studium divadelní vědy v
Olomouci a po jeho ukončení jsem zakotvila v pardubickém divadle.
Co Tě na Tvé práci baví a naopak existuje něco, co by Ti
třeba vadilo?
Stále mě baví a fascinuje celá ta, někdy klikatá, cesta ke stvoření
divadelní inscenace, kterou mohu dnes a denně sledovat. Nemohu říct, že by
mi na mé práci něco vadilo, leckdy je to boj, ale je důležité vnímat ho jako
výzvu.
Ještě na škole jsi na pardubickém jevišti hrála v Žebrácké
opeře. Nechtěla by ses na divadelní prkna zase někdy vrátit?
Koketuji s touto myšlenkou, ale zatím vždy rozhodlo mé přesvědčení, že
člověka bez talentu divák okamžitě pozná, nevyzařuje totiž tu správnou
energii... Ale uvidíme, možná jednou, už pro tu legraci a přímou účast na té
divadelní iluzi života.
Radek Smetana, Divadelní zpravodaj 11/2007 |