 fotogalerie
fotogalerie 
         premiérové momentky
premiérové momentky  
         derniéra
derniéra
Premiéra 13. a 14. listopadu 2004 v Městském divadle
    Derniéra 14. dubna 2006
Česká premiéra svižné komedie o všedních trampotách nevšedního hereckého života.
Bleskurychlý spád spletitého děje zachycuje jeden perný den buffalského divadla, ve kterém se právě odehrává generální zkouška na Cyrana z Bergeracu. ivadlo, válcované konkurencí filmu a televize, je zadlužené a vše záleží na úspěchu premiéry. Nervozitu režiséra stupňují rozmary hereček a problémy s neškoleným komparsem. O osud večerního představení se tu jedná stejnou měrou jako o budoucnost víceméně spořádaného manželství režiséra s první dámou souboru, které právě v této vypjaté chvíli ukazuje svá slabá místa. Milostné avantýry jsou komplikovány převleky, a jelikož mezi divadelními ekvizitami jsou i zbraně, dojde málem k nejhoršímu. Co vše se tu ještě přihodí, neodhadnete do poslední chvíle představení.
Překlad: Alexander Jerie
    Scéna: Miloň Kališ j. h.
    Kostýmy: Tomáš Kypta j. h.
    Pohybová spolupráce: Pavel Konvalina j. h.
    Dramaturgie: Jana Pithartová
    Režie: Jiří Seydler
OSOBY A OBSAZENÍ:
   George Benson: Michal Przebinda
   Charlotte Bensonová: Jindra Janoušková
   Rosalind, jejich dcera: Lucie Štěpánková
   Ethel, matka Charlotte: Zdena Bittlová
   Paul: Martin Mejzlík
   Howard, snoubenec Rosalind: Tomáš Kolomazník
   Eileen: Kristina Jelínková
   Richard Maynard: Zdeněk Rumpík
Příběh naší inscenace by se s drobnými odlišnostmi mohl odehrát dnes a tady. Proto jsme si vybrali právě tuto komedii, neb jakožto divadelníci cítíme na vlastní kůži, jak je zájem diváků o divadlo válcován akčními filmy a plytkou televizní zábavou, což se naštěstí neprojevuje jejich přímým odlivem, ale velice to postihuje jejich vkus, kterému se běžné provozní divadlo chtě nechtě musí alespoň částečně podřizovat. Ale ve chvíli, kdy se mu divadlo podřídí úplně, ztratí svůj vlastní smysl...
Proč současný moderní a nikterak starý autor zvolil pro nám 
    tak blízké téma příběh odehrávající se na počátku padesátých let, vlastně 
    přesně v roce 1953? Patrně proto, že obraz čehokoli, i nešvarů a trablů doby 
    současné se lépe tvoří z odstupu a na základě podobností s problémy dob 
    minulých. Krom toho, americká kultura měla předstih jak v trendech 
    pozitivních, tak negativních. Pro pochopení konkrétních příčin Charlottiny a 
    Georgovy dojemné, a zároveň legrační frustrace alespoň několik slov: 
    „Poválečné divadlo vážně ohrožoval rychlý rozvoj televize. Roku 1948 bylo v 
    provozu pouze 48 stanic, ale roku 1958 jich už bylo 512 a televizních 
    přijímačů 50 milionů. Nové medium nabídlo bezplatnou zábavu přesně v době, 
    kdy produkční náklady v divadle rychle rostly. V letech 1944 – 1960 se ceny 
    vstupenek zdvojnásobily a pořizovací náklady inscenace rostly ještě 
    rychlejším tempem. Za této situace hledali broadwayští producenti texty pro 
    široké publikum a vyhýbali se takovým hrám a takovému inscenačnímu stylu, 
    které by mohly 
    diváky urazit či zmást.“ (cit. z Dějin divadla Oscara G. Brocketta) 
    Ubylo divadelních budov – z nichž značnou část zabydlela kina – ubylo 
    vznikajících inscenací, a tedy i „potřebných“ herců. Na Broadwayi hrály jen 
    velké umělecké osobnosti, nejlépe filmové hvězdy [za hvězdné honoráře), a 
    nejinak to bylo i s výběrem režisérů. Producenti museli známými jmény 
    zajistit takový zájem diváků, aby se jejich investice vyplatily. Komedie 
    Cyrano v Buffalu je o „těch druhých“, méně slavných. O těch, kteří zakládali 
    divadelní společnosti hrající mimo Broadway, v malých divadlech i v 
    nedivadelních prostorech s nižším nájmem, za minimální honoráře a s 
    nesrovnatelně menšími náklady na inscenace. Z nich vzešlo jednak tzv. of-broadwayské 
    hnutí, zaměřené na evropské avantgardní dramatiky, mladé a zatím neznámé 
    americké autory a na málo hranou světovou klasiku. To se stalo významným 
    protikladem zábavního průmyslu produkovaného na Broadwayi a novou tvůrčí 
    cestou pro moderní americké divadlo. Ale vzešly z nich i méně šťastné, v 
    podstatě bezvýznamné divadelní společnosti, které chudoba dohnala někdy až 
    ke šmíře, o které hovoří pamětnice starých dobrých divadelních časů, Ethel: 
    k hraní v minimálním počtu herců a v chudičkých kulisách, k rezignaci na 
    nezbytnost zákulisního personálu a k dramaturgii stejně konzervativní, jako 
    byla broadwayská. (A v této chvíli jako kdybychom hovořili o bezpočtu našich 
    dnešních agenturních divadel, která na jednom sofa a s jedním závěsem 
    odehrají několik diváckých „kasaštyků“ s minimálním počtem herců a v 
    prachbídné režii...)
Charlotte s Georgem a jejich „Bensonovo repertoárové divadlo“ je extrémním případem takových divadelních smolařů, kterým zřejmě jen o vlásek uniká kariéra v Hollywoodu. A tak táhnou svou komediantskou káru od města k městu, protože milují divadlo. A nelze jim zazlívat, že závidí svým úspěšnějším kolegům, vždyť řevnivost mezi umělci je stará jako umění samo. Aby měli naši fiktivní hrdinové k závisti skutečně pádný důvod, postavil je autor do křížku se skutečnými, asi nejúspěšnějšími hvězdami jejich doby Gary Coperem, Claudette Colbertovou a režisérem Frankem Caprou.
z divadelního programu (Jana Pitthartová)
Středa 8. 9. 2004
    V 10.00 hodin se v divadelních dílnách koná předávací porada scény a kostýmů 
    k inscenaci Cyrano v Buffalu.
Čtvrtek 23. 9. 2004
    V 9.00 hodin ve zkušebně divadla začíná první čtená zkouška komedie Cyrano v 
    Buffalu v režii Jiřího Seydlera.
Úterý 2. 11. 2004
V divadle celý den probíhá technická zkouška připravované inscenace 
    Cyrano v Buffalu v režii Jiřího Seydlera.
 Copyright © 2000-2025, VČD Pardubice.  Všechna práva vyhrazena.
 Východočeské divadlo Pardubice, U Divadla 50, 531 62 Pardubice, tel: 466 616 411
 e-mail: vcd@vcd.cz  •  další kontakty  •  správce webu
Obchodní oddělení, vstupenky, předplatné - tel. 466 616 432, večerní pokladna - 466 616 430, e-mail: obchod@vcd.cz