VÝCHODOČESKÉ DIVADLO PARDUBICE

VÝCHODOČESKÉ DIVADLO PARDUBICE

co je laskavý večer   Laskavé večery s knížkou a se Šlupkou

 
 
 

LASKAVÝ VEČER s knížkou v ruce
Setkání s Janou Červenkovou


foto: www.czlit.cz


Vás ani v letošní sezóně nemine, zajímáte-li se o žijící české spisovatele. Jen máme trochu zpoždění – kvůli oblibě a vytíženosti našeho moderátora a znalce současné české literatury, který má v Praze i jinde jeden koncert za druhým – a začínáme letos až v listopadu. 27. 11. bude naším hostem spisovatelka JANA ČERVENKOVÁ (*1939). Vystudovala Vysokou školu pedagogickou a pracovala nějaký čas jako vychovatelka v dětském domově. Psát a publikovat začala koncem 60. let. Za let temných se živila jako prodavačka ve stánku, asistentka v informatice, nakladatelská redaktorka, noční hlídačka… až uklízečka a vrátná… Při těchto profesích vydala několik knížek (pro děti My dva doma a Krok přes práh, pro dospělé Věno pro Ivetu Márovou). Po převratu začala publikovat víc a její jméno se objevuje v Literárních novinách, Mostech a jinde. Chcete-li o ní vědět víc, přečtěte si její autobiograficky laděné knihy Pozdní láska nebo Kurs potápění, a hlavně – přijďte na večer jejího autorského čtení a vyprávění. Bude o to zajímavější, že několik předchozích týdnů strávila Jana Červenková v Izraeli, takže bude mít nepochybně o čem vypravovat.

Jana Pithartová

Medailon z portálu české literatury (duben 2006)

Vás ani v letošní sezóně nemine, zajímáte-li se o žijící české spisovatele. Jen máme trochu zpoždění – kvůli oblibě a vytíženosti našeho moderátora a znalce současné české literatury, který má v Praze i jinde jeden koncert za druhým – a začínáme letos až v listopadu. 27. 11. bude naším hostem spisovatelka JANA ČERVENKOVÁ (*1939). Vystudovala Vysokou školu pedagogickou a pracovala nějaký čas jako vychovatelka v dětském domově. Psát a publikovat začala koncem 60. let. Za let temných se živila jako prodavačka ve stánku, asistentka v informatice, nakladatelská redaktorka, noční hlídačka… až uklízečka a vrátná… Při těchto profesích vydala několik knížek (pro děti My dva doma a Krok přes práh, pro dospělé Věno pro Ivetu Márovou). Po převratu začala publikovat víc a její jméno se objevuje v Literárních novinách, Mostech a jinde. Chcete-li o ní vědět víc, přečtěte si její autobiograficky laděné knihy Pozdní láska nebo Kurs potápění, a hlavně – přijďte na večer jejího autorského čtení a vyprávění. Bude o to zajímavější, že několik předchozích týdnů strávila Jana Červenková v IzProfil.

Spisovatelka Jana Červenková se narodila v roce 1939 v Praze. Po absolvování Vysoké školy pedagogické rok učila v Plané u Mariánských Lázní a poté rok v Praze, pak se věnovala péči o rodinu a pracovala v krátkodobých zaměstnáních (mj. vychovatelka, prodavačka, vrátná). Po roce 1989 byla zaměstnána jako redaktorka Literárních novin, Prostoru, Tvaru, Nových knih aj. Dlouhodobě aktivně působí ve výboru PEN klubu. Žije v Praze.

Své první literární příspěvky uveřejňovala Jana Červenková především v časopisech pro děti a mládež (mj. v Ohníčku, Sluníčku a Zlatém máji) a také její první knížky, zvláště po roce 1969 publikované s velkými časovými prodlevami, se zaměřovaly zejména na problematiku adolescentních hrdinek: dospívající protagonistky hrají v jejích raných knihách hlavní roli, vyrovnávají se s krizovými situacemi, charakteristickými pro svůj věk, a marně hledají základní životní jistoty (mj. v próze Čtyřlístek pro štěstí, situované do prostředí dětského domova, ve vyprávění o třináctileté hrdince, hledající svůj „dívčí sen“, nebo v podobně koncipovaném „románu pro dívky“ Krok přes práh). Ze žánrové a tematické sféry literatury pro děti a mládež vykročila autorka až sugestivní psychologickou novelou Semestr života, kde v příběhu mladé učitelky, snažící se žít svůj lidský osud a vnášet i do školní praxe částečně nonkonformní postoje, zachytila tragická střetnutí nejen s brutalitou vnějšího světa, ale též s netolerantní morálkou panující mimo velká města.
Touto svou prózou, napsanou i na základě autobiografických zkušeností, se Červenková zařadila mezi nepočetné tvůrce 80. let, kteří v tehdejším literárním kontextu usilovali o hodnověrnější zobrazení jak dobové psychologie, tak tabuizovaných aspektů společenské a sociální reality. Právě tyto fenomény, které ve svých důsledcích způsobovaly zřetelnou degradaci morálky a etiky, se staly tématem další „protestní“ autorčiny psychologické prózy Věno pro Ivettu Márovou – příběhu hrdinky, která cílevědomě parazituje na hojných projevech společenského marasmu a která si v souladu s tím počíná jako charakteristická představitelka některých morálně laxních civilizačních postojů – ostatně i těch, které přetrvaly a dál se šířily v české společnosti po roce 1989.

Do stejné doby jako tuto svou společensko-kritickou prózu pak Jana Červenková umístila první ze série románů, které přes zjevné momenty a motivy vypravěčské fikce mají výrazný autobiografický podtext a jako celek ztělesňují autorčin specifický životopis. Ten je ovšem koncipován jako nadčasovější svědectví o době, byť se jejich vypravěčka opírá o reálné zkušenosti a líčí osobní situace ze života řady konkrétních postav, zejména z literárních kruhů. Jestliže se v první z této trojice knih, v románu Jak vypadá nic, zaměřila se postavu svobodomyslné a vzdělané ženy, zápolící s mnoha společenskými konvencemi i ve svém soukromí, v následující próze Kurz potápění se vrátila do času svého dětství, aby zároveň analyzovala zdroje a podoby některých klíčových mravních měřítek, které si její hrdinka vytváří ještě před „potopením se“ do dospělého a zralého života.
Výrazně autobiografický je i její poslední román Pozdní láska, který se sice netěšil vlídnému přijetí u literární kritiky (vesměs šlo o negativní odsudky z pera mužů–kritiků). Kniha na jedné straně zachycuje z hlediska svébytného „ženského pohledu“ dlouhou vývojovou etapu české společnosti (od 80. let až do současnosti), na straně druhé nahlíží a interpretuje společenské a zejména psychologické problémy a nejrůznější citová rezidua posledních desetiletí očima „velké lásky“, tj. jako principu výrazně nadčasového, čelícího nejen rozmanitým dobovým konvencím a předsudkům, ale i údajně nekonvenčním stanoviskům popírajícím sílu a význam lidských citů v pragmatické éře postmoderny, resp. v éře po přelomovém roce 1989. Na rozdíl od kupříkladu Temné lásky Alexandry Berkové, v níž se líčí vztah mužů a žen jako pobyt v kleci a život jako slzavé údolí, vyzdvihuje Červenková ve své „pozdní“ psychologické próze Pozdní láska zejména vykupující a povznášející schopnost nezkaleného lidského citu, umožňující překlenout četné tragické nebo krkolomné životní chvíle.

vn

Český rozhlas PardubiceS Janou Červenkovou a Jiřím Šlupkou Svěrákem
na Komorní scéně Anežky České
27. listopadu 2006 v 19 hodin

Přímý přenos pořadu uslyšíte na vlnách Českého rozhlasu Pardubice.



» Setkání s Janem Burianem

» Setkání s Antonínem Bajajou

» Setkání s Alexandrou Berkovou

» Setkání s Ivanem Binarem

» Setkání s Vladimírem Binarem

» Setkání s Janou Červenkovou

» Setkání s Martinem Fahrnerem

» Setkání s Danielou Fischerovou

» Setkání s Ladislavem Horáčkem

» Setkání s Ivanem Klímou

» Setkání s Josefem Klímou

» Setkání s Petrem Kovaříkem

» Setkání s Benjaminem Kurasem

» Setkání s Jiřím Kratochvílem

» Setkání s Edou Kriseovou

» Setkání s Vladimírem Křivánkem

» Setkání s Janem Lukešem

» Setkání s Ladislavem Pecháčkem

» Setkání s Janem Rejžkem

» Setkání s Přemyslem Rutem

» Setkání s Patrikem Ouředníkem

» Setkání s Jiřím Suchým

» Setkání s Ondřejem Suchým

» Setkání s Markem Staškem

» Setkání s Jiřím Stránským

» Setkání s Petrem Šabachem

» Setkání s Pavlem Šrutem

» Setkání s Milošem Urbanem

» Setkání s Ludvíkem Vaculíkem

» Setkání s Ivanem Wernischem



 Copyright © 2000-2024, VČD Pardubice.  Všechna práva vyhrazena.
 Východočeské divadlo Pardubice, U Divadla 50, 531 62 Pardubice, tel: 466 616 411
 e-mail: vcd@vcd.cz  •  další kontakty  •  správce webu

 Obchodní oddělení, vstupenky, předplatné - tel. 466 616 432, večerní pokladna - 466 616 430, e-mail: obchod@vcd.cz

 
FERMANLOGIN